IV Festiwal Małych Prapremier


 

CZYTANIA PERFORMATYWNE
 
[•REK] IN POL

tekst | Tomasz Kaczorowski

opieka reżyserska | Tomasz Kaczorowski

czytają aktorzy TLiA | Joanna Jakacka (gościnnie), Urszula Raczkowska, Paweł Kuźma, Filip Niżyński

wiek | 10+

Dramat jest próbą rekonstrukcji wielkiego rekina polarnego, Pola, rozpisaną na głosy czterech części jego ciała, perkusję i gitarę basową. Kolejne sceny stanowią fragmenty opowieści z życia Pola, próbę opowiedzenia o tej postaci i mierzenie się z trudem wypowiedzenia historii w całości. Odkąd 392-letnia ryba została złowiona i zjedzona przez człowieka, jej historia utraciła swoją linearność, składa się wyłączenie ze wspomnień i fragmentów. Dowiadujemy się, jak mogło wyglądać codzienne życie wielkiej ryby w lodowatych głębinach. Istotnym momentem tej opowieści było spotkanie z człowiekiem, gdy ten wpadł do wody, na skutek załamania się lodu. To obudziło w Polu pragnienie poznania ludzi, którzy jednocześnie go fascynowali i budzili w nim odrazę. Miejscem połączenia kawałków historii –  faktów i przypuszczeń – jest scena, której teatralność zostaje nieustannie ujawniana. Całość jest nasycona silnym ładunkiem emocjonalnym – tęsknotą za rozumieniem siebie i świata, potrzebą bycia sobą oraz bliskości innych istot.

 

 

WRONA I NIEDŹWIEDŹ ALBO SŁOŃCE ŚWIECI WSZYSTKIM

tekst | Martin Baltscheit

opieka reżyserska | Natasza Sołtanowicz

czytają aktorzy TLiA | Karolina Bartkowiak, Anna Jezierska, Kamil Król

wiek | 6+

Wrona jest wulgarna, chciwa, ale też zaradna. Niedźwiedź jest leniwy, wiecznie niezadowolony, ale za to kulturalny. Są jak ogień i woda – wydaje się, że nie pasują do siebie, zupełnie różni, nigdy nie będą w stanie żyć w zgodzie. Pozornie najbardziej dzieli ich wyobrażenie o wolności. Każde z nich zazdrości drugiemu. Niedźwiedź pragnie zwiedzać świat, a Wrona marzy o wygodzie, jaka panuje w zoo. Gdy postanawiają zamienić się miejscami, okazuje się, że ich wymarzone życia wcale nie są takie idealne. Dopiero wtedy gdy je utracili, zaczynają doceniać swoje dawne domy. Jednocześnie zdają sobie sprawę, że życie u boku towarzysza ma więcej blasku, niż samotny żywot w pojedynkę. Przyjaźń i dzielenie się z drugą osobą mają niezwykłą moc i sprawiają, że stajemy się szczęśliwi.

 


 

KONCERT

Białostocki Teatr Lalek i Kooperacja FLUG

PUSZCZAŃSKIE OPOWIEŚCI | koncert

 

reżyseria | Michał Jamroszuk

opieka artystyczna, teksty piosenek | Michał Jarmoszuk
muzyka | Zespół
konsultacje muzyczne | Patryk Ołdziejewski
scenografia i kostiumy | Martyna Dworakowska
światła | Maciej Iwańczyk

obsada | Urszula Chrzanowska, Daniel Lasecki, Mateusz Smaczny, Michał Jarmoszuk (głos), Cezary Jabłoński, Michał Karwowski
wiek | 11+

czas | 60 minut bez przerwy

prapremiera | 29 czerwca 2017

 

Na końcu świata, bo tak się mówi o tym tajemniczym miejscu – gdzie wiecznie zabiegana ludzka stopa nie zostawiła swego śladu – następuje niezwykłe zjawisko. Raz na tysiąc lat spotykają się tam Dobre Duchy. Gdzieś w sercu pierwotnych lasów, w gęstwinach mroku pokłonią się najpiękniejszej i niczym nie skalanej dzikiej naturze. Czy wyjawi ona przed nimi swoje sekrety i tajemnice? Wyruszmy razem na wędrówkę w głąb najstarszej z puszcz – Puszczy Białowieskiej. Być może legenda krążąca od uroczyska do uroczyska zaczyna powoli umierać w ludziach. Być może, ale w Puszczy pozostanie ona wiecznie żywa.

Puszczańskie opowieści to projekt muzyczny, który w swojej strukturze łączy formę koncertu z teatralnymi środkami wyrazu. Teksty piosenek zostały oparte o legendy i opowiadania spisane przez Waldemara Sieradzkiego – wieloletniego nadleśniczego Puszczy Białowieskiej oraz Puszczy Knyszyńskiej. Muzyka zaś, a w zasadzie jej fundamenty powstawały podczas nocnych jam sessions.

 

 

WYSTAWA

Bartek Warzecha PIERWSZA GENERALNA

 

Wystawa wyprodukowana przez Galerię im. Sleńdzińskich w Białymstoku.

Kurator – Martyna Štěpán-Dworakowska

 

 

Świat, a razem z nim wszystkie próby opowiadania o nim i pokazywania go, wymaga od nas

komunikowania i odczytywania pewnych kodów, które pozwalają nam zrozumieć jego zawiłości. Bartek Warzecha jest precyzyjnym reżyserem i scenografem; konstruując obrazy, stawia nas, jako odbiorców, w roli teatralnego widza stojącego przed szeregiem jednoaktowych sztuk, których początków i końców możemy się jedynie domyślać. Teatr kompresuje się do ułamków sekundy, które jednak wystarczą, żeby ułożyć z tych kawałków całą historię. W tym szczególnym teatrze Warzechy dochodzi do zderzenia szczególnej konwencji spojrzenia – jesteśmy wszak, z racji naszego wygodnego umiejscowienia na widowni, oceniającymi i weryfikującymi naszym badawczym wzrokiem – z przewrotnością oglądanych przez nas zjawisk, których teatralność wydaje się oczywista jedynie na pierwszy rzut oka, a prawdziwy charakter staje się w istocie nie do wyjaśnienia. (Paweł Starzec Konwencja spojrzenia)

 

BARTEK WARZECHA

Absolwent Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Fotograf specjalizujący się w tematyce teatralnej. Autor zdjęć do plakatów teatralnych oraz sesji portretowych. Sfotografował ponad 350 spektakli w teatrach dramatycznych i lalkowych. Uczestniczył w rocznym Programie Mentorskim Międzynarodowego Stowarzyszenia Sputnik Photos, który zakończył się publikacją zbiorowego albumu NO.03, ukazującego projekty powstałe w trakcie trwania programu. Laureat wielu konkursów, w tym ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Teatralnej oraz DEBUTS 2014 organizowanego przez DOC! PHOTO MAGAZINE. W 2016 roku w Baku, w Azerbejdżanie w ramach Festiwalu Młodej Polskiej Fotografii odbyła się wystawa jego zdjęć́ z cyklu MONUMENTALNE, za który otrzymał prestiżową nagrodę Klubu Twórców Reklamy. W roku 2019 został laureatem stypendium MKiDN Młoda Polska. Jego fotografie były publikowane m.in. w: szwajcarskim NEUE ZÜRCHER ZEITUNG, tajwańskim INTERIOR DESIGN, niemieckim VIEW, holenderskim MARK MAGAZINE oraz polskich pismach takich, jak: HARPER’S BAZAAR, 2+3D, ART & BUSINESS, PANI, K MAG, DIGITAL CAMERA POLSKA, DOM & WNĘTRZE, TEATR, DIDASKALIA, NEWSWEEK, TYGODNIK POWSZECHNY, POLITYKA, PRZEKRÓJ, WPROST, ZWIERCIADŁO, POLSKA THE TIMES, GAZETA WYBORCZA.