V Festiwal Małych Prapremier

S P E K T A K L E   K O N K U R S O W E

 

PLANETA EINSTEINA

Teatr Animacji w Poznaniu

Einstein – bo tak wszyscy nazywają Jaśka – ma osiem lat i rodziców fizyków. Rodzice właśnie odkryli życie pozaziemskie i cała rodzina ma się przeprowadzić na nową planetę. Wszyscy się cieszą, poza Einsteinem. Chłopiec boi się nowych doświadczeń, nowej szkoły i nowych kolegów. Przeprowadzka jest jednak postanowiona. Einstein ląduje tam, gdzie nigdy wcześniej nie był. Poznaje chłopców, których nigdy wcześniej nie znał, a także niezwykłego przyjaciela, który próbuje mu pomóc
w akceptacji zmian.

Czy chłopcu uda się polubić nową – kosmiczną rzeczywistość? Czy będzie tam szczęśliwy?

Planeta Einsteina kryje wiele nieziemskich niespodzianek i odpowie na sporo ziemskich problemów. Wybierzmy się tam razem! Niezapomnianą, międzygalaktyczną podróż zapewni nam bogactwo teatralnych form – abstrakcyjne lalki, gra świateł, obrazów i dźwięków.

tekst Elżbieta Chowaniec

reżyseria Robert Drobniuch

scenografia Katarzyna Proniewska-Mazurek

muzyka Jerzy Bielski

projekcje Przemysław Żmiejko

reżyseria światła Prot Jarnuszkiewicz

obsada Julianna Dorosz / Anna Domalewska – gościnnie (Teatr Lalki i Aktora Kubuś Kielce), Aleksandra Leszczyńska, Mateusz Barta, Marcin Chomicki / Błażej Twarowski – gościnnie (Teatr Lalki i Aktora Kubuś Kielce), Krzysztof Dutkiewicz, Marcin Ryl-Krystianowski

czas 60 minut bez przerwy

wiek 6+

 

RUTKA

Teatr Lalek Arlekin im. H. Ryla w Łodzi

Przedstawienie  oparte na książce łodzianki Joanny Fabickiej „Rutka”. Powieść – nagrodzona w 2016 roku nagrodą literacką polskiej sekcji IBBY – w poetycki, surrealny i nie pozbawiony poczucia humoru sposób przybliża dziecięcemu czytelnikowi obraz życia w łódzkim getcie.

Spektakl grany był w placówkach edukacyjnych znajdujących się na terenie niegdysiejszego getta,
w szkołach mieszczących się w rejonach opisanych przez Joannę Fabicką w książce.

Bohaterką jest współczesna dziewczynka, dziesięcioletnia Zosia, mieszkająca na łódzkich Bałutach. Dziecko spędza wakacje w domu pod opieką ekscentrycznej ciotki Róży i zaczyna poznawać miasto
z innej perspektywy, dzięki dziwnej przyjaźni z nową koleżanką, Rutką. Nowa towarzyszka zabaw jest wysłanniczką ze świata, który już nie istnieje – dzięki niej bohaterka a wraz z nią widzowie spektaklu, przeżyją emocjonalną podróż w przeszłość.

Opowieść o przyjaźni Zosi z Rutką zachęca do empatii i przejrzenia się w historii rówieśniczki z innych czasów niczym w lustrze. Przymierzenie się do jej doświadczenia wymusza redefinicję różnych pojęć, choćby takich jak strach czy poczucie osamotnienia.

adaptacja i reżyseria Karolina Maciejaszek

scenografia Marika Wojciechowska

muzyka Piotr Klimek

choreografia Ewelina Ciszewska

obsada Teresa Kowalik,  Katarzyna Pałka,  Wojciech Stagenalski,  Maciej Kuczyński (muzyk)

czas 70 minut bez przerwy

wiek 10+

 

WĘDRÓWKA NABU

Teatr Lalek Arlekin im. H. Ryla w Łodzi

Nabu to mała dziewczynka, która mieszka w wiosce za morzem. Ma piękny, ciepły dom i kochającą rodzinę. Pewnego dnia, w niewyjaśnionych dla niej okolicznościach, wybucha pożar, który odbiera
im wszystkim bezpieczne schronienie. Dom udaje się szybko odbudować, ale niestety, nie na długo,
bo wkrótce znów pojawia się ogień…

Nabu postanawia uciec z ogarniętej pożogą rodzinnej wioski, by odnaleźć miejsce, w którym nie palą się domy i gdzie wszyscy mogliby być wreszcie bezpieczni.

„Wędrówka Nabu” to historia o odwadze, strachu i poszukiwaniu domu. Spektakl stanowi zapis heroicznej, samotnej wyprawy przez pustynie i wielkie wody, podczas której dziewczynka nie spotyka życzliwych ludzi, wpada w niewidoczne druty kolczaste, które pozostawiają odczuwalne rany oraz zobaczy łódki, których nie ma – przynajmniej nie dla wszystkich…

Historia Nabu pokazuje, jak ciężko jest uciec przed strachem i bólem. Jak wiele trzeba wycierpieć,
by osiągnąć cel wędrówki. I mimo tego, że dotychczasowa droga bardzo ją okaleczyła i wystraszyła, decyduje się wyruszyć poza bezkres horyzontu. Do lepszego świata..

Książka Jarosława Mikołajewskiego na podstawie, której powstał spektakl to niezwykła, poetycka opowieść podejmująca temat kryzysu migracyjnego i nietolerancji. Jej adaptacja została opowiedziana przy użyciu lalek stolikowych i plastycznych środków wyrazu. Ożywiona przez troje aktorów ma się stać pretekstem do odważnej dyskusji z młodym odbiorcą, być może łamiąc tabu.

tekst Jarosław Mikołajewski

reżyseria Przemysław Jaszczak

teksty piosenek Magda Żarnecka

scenografia Aleksandra Starzyńska

muzyka Urszula Chrzanowska

projekcje Agnieszka Waszczeniuk

obsada Adrianna Maliszewska, Wojciech Schabowski, Michał Szostak

czas 60 minut bez przerwy

wiek 7+

 

OJEJA! ALBO O DZIEWCZYNCE, KTÓRA NIE ZNAŁA WŁASNEGO IMIENIA

Wrocławski Teatr Lalek

Wysił Paradygmat jest uczonym, który pracuje nad Wielką Teorią Wszystkiego. Głęboko wierzy
w to, że każdą rzecz na tym świecie da się ulepszyć. Niestety jego własna córka Ojeja jest tego żywym zaprzeczeniem. Dziewczynka od lat bezskutecznie próbuje zdać do drugiej klasy. Ze zmartwienia serce Wysiła pęka. Dosłownie. Uczony omal nie umiera. Ojeja rozumiejąc, że to ona jest przyczyną trosk ojca, postanawia opuścić dom i udać się po pomoc do Wielkiego Medyka Wszemistrza. Wysił wie, że córka może sobie bez niego nie poradzić, dołącza więc do niej i wspólnie wyruszają na wyprawę aż do samej stolicy w nadziei, że Wszemistrz uleczy dziewczynkę.

Czy szalona eskapada ojca i córki przez lasy, miasta i bezludne wyspy, przez krainy krasnali, syren
i piratów doprowadzi bohaterów do celu? I czy wpłynie na ich wzajemną relację?

tekst i reżyseria Jakub Krofta, Maria Wojtyszko

scenografia Matylda Kotlińska

muzyka Grzegorz Mazoń

reżyseria światła  Alicja Pietrucka

obsada Grzegorz Borowski, Radosław Kasiukiewicz, Agata Kucińska, Konrad Kujawski, Marta Kwiek, Anna Makowska-Kowalczyk, Tomasz Maśląkowski, Grzegorz Mazoń, Edyta Skarżyńska

czas 90 minut bez przerwy

wiek 6+

 

SŁOWIK I BABKA NATURA

Teatr im. H. Ch. Andersena w Lublinie

Tytułowy Słowik stanowi luźną parafrazę baśni Andersena o tym samym tytule. Twórcy sięgają
po klasyczną opowieść, by na jej bazie zbudować zupełnie nową, utrzymaną jednak w tym samym duchu historię.

Babcia Dora całe życie mieszkała na wsi. To tutaj czuła się naprawdę dobrze, prowadząc z Dziadkiem tętniące życiem gospodarstwo rolne. Dora nie jest jednak zwyczajną Babcią – rozmawia z Matką Naturą, roślinami i zwierzętami, zna mnóstwo legend i baśni, podczas gdy Dziadek jest zapalonym pszczelarzem.

Oboje żyją z przyrodą w pełnej harmonii. Jednak pewnego dnia Dziadek odchodzi, a gospodarstwo trzeba sprzedać. Babcia, wraz z ukochaną świnią i gęsią, jest zmuszona zamieszkać u swojego syna
i jego rodziny. Będzie jej bardzo trudno odnaleźć się w betonowym, zasypanym śmieciami mieście,
i to u boku rodziny, której zupełnie nie rozumie. Straci tu też kontakt z Matką Naturą, co jeszcze bardziej spotęguje poczucie wyobcowania. Zarówno rodzice, jak i ich syn Witek, bardziej cenią życie materialne, toczone w Internecie. W dodatku nie segregują śmieci i prawie ze sobą nie rozmawiają. Co wyniknie ze zderzenia dwóch tak różnych światów? Przekonajcie się sami.

 

tekst Magda Żarnecka, Przemysław Jaszczak

reżyseria Przemysław Jaszczak

scenografia Aleksandra Starzyńska

teksty piosenek Magda Żarnecka

muzyka Urszula Chrzanowska

ruch sceniczny Michał Ratajski

obsada Natalia Sacharczuk, Łukasz Staniewski, Kinga Matusiak – Lasecka, Ilona Zgiet,

Bogusław Byrski, Mirella Rogoza-Biel, Jacek Dragun, Konrad Biel

czas 55 minut bez przerwy

wiek 5+

 

BIEZIMIENNY/ NIEZNANY

Fundacja Miasto Projekt

BEZIMIENNY/ NIEZNANY powstał z inspiracji serią „Wojny dorosłych, historie dzieci”,

powieścią graficzną „Przybysz” Shauna Tana, „Wędrówką Nabu” Jarosława Mikołajewskiego,

reportażem „Dzieci z dworca Brześć” Mariny Huli i Moniki Głuskiej – Durenkamp

oraz wspomnieniami emigrantów. Projekt z pogranicza teatru lalek, teatru wizualnego, teatru

fizycznego oraz tańca w powietrzu porusza trudne aspekty współczesnej migracji. Opowiada

o jej przyczynach, okolicznościach, w których bezimienni bohaterowie podejmują decyzję

o opuszczeniu swoich domów. Twórcy stawiają pytania: Co pcha ludzi do porzucenia

dotychczasowego życia i podjęcia wyprawy do innego kraju? Dlaczego ruszają do miejsc, gdzie

nie ma rodziny i przyjaciół, gdzie wszystko jest bezimienne, nieznane a przyszłość niepewna?

Historie wplecione w dramaturgię spektaklu dotyczą poszukiwania bezpiecznej przystani

w okrutnym świecie, w którym często trzeba poświęcić cały swój dobytek i przeszłość, aby mieć

jakąkolwiek przyszłość dla siebie i najbliższych. Dotykają tematu poczucia osamotnienia,

obcości, zagubienia człowieka skazanego na nową rzeczywistość, rzeczywistość wymuszoną –

będącą zazwyczaj ucieczką przed zagładą.

Spektakl jest formą wspólnej podróży z widzem, podczas której na świat wydostają się kolejne

historie migrantów pozamykane w walizkach, opowiadane bez słów, przy akompaniamencie

dźwięków muzyki tworzonej na żywo, za pomocą instrumentów muzycznych i przedmiotów

codziennego użytku. Widz wchodząc na pokład statku, będącego głównym elementem

scenografii, towarzyszy bohaterom w wyprawie do miejsca mającego być ich nowym domem.

Ta długa, niebezpieczna droga to jedyny sposób na rozwiązanie problemów, z którymi borykają

się w swojej ojczyźnie, a końca jej nikt nie może być pewny. Czy dane im będzie poczuć zapach

lądu, otrzymać pomoc, skonfrontować się z obcą kulturą, językiem? Trzymając w dłoni bilet

podróżny widzowie sami decydują o przebiegu historii, która zostanie im opowiedziana.

 

pomysł i realizacja Łukasz Batko

opieka artystyczna Magdalena Miklasz

muzyka Łukasz Batko

scenografia Anna Adamiak, Radosław Pacholczyk, Grupa Gra/nice

lalki Justyna Bernadetta Banasiak

kostiumy Renata Batko

wizualizacje Piotr Osak

ilustracje Marta Kazimierczak

obsada Aleksandra Batko, Masza Lesiak-Batko, Żaneta Małkowska, Łukasz Batko

czas 60 minut bez przerwy

wiek 13+

Spektakl zrealizowany w ramach stypendium MKDNiS Młoda Polska na rok 2020 dla Łukasza Batko.

 

TUTU

Teatr Lalek Banialuka im. J. Zitzmana w Bielsko-Białej

Kraina Wielka Gdyba istnieje dzięki dziecięcej fantazji. Nieograniczonej, nieskończonej – wiecznej… Kiedyś pewnie tak było, ale w dzisiejszych czasach dzieci nie mają czasu na rozwijanie wyobraźni. Lekcje, dodatkowe zajęcia, kursy i oczywiście smartfon lub komputer. Wielkiej Gdybie grozi zatem zniknięcie! Na ratunek ruszają jej strażnicy Tutu, Dunder i Świst. Czy uda im się znaleźć dziecko
z głową pełną pomysłów, które uratują krainę fantazji?

Artyści snują wielobarwną, zabawną opowieść z oryginalną oprawą plastyczną, osobliwą muzyką
i fantazyjnymi postaciami poruszającymi się pomiędzy światem realnym a wyimaginowanym.

Spektakl stawia pytania o miejsce wyobraźni w naszym życiu. Kim bylibyśmy bez marzeń, bez fantazji? Jak nie zagubić swojej niepowtarzalności w zabieganym świecie?

tekst Katarzyna Mazur-Lejman

reżyseria Roksana Miner

scenografia Mateusz Mirowski

muzyka Grzegorz Mazoń

reżyseria światła Maciej Iwańczyk

obsada Małgorzata Bulska, Katarzyna Pohl, Dagmara Włoszek-Rabska, Konrad Ignatowski, Adam Milewski, Włodzimierz Pohl, Ziemowit Ptaszkowski, Radosław Sadowski

wiek 7+

czas 60 minut bez przerwy