VII FESTIWAL MAŁYCH PRAPREMIER dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego oraz ze środków Gminy Wałbrzych.
WSPÓŁORGANIZATOREM VII FESTIWALU MAŁYCH PRAPREMIER jest Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu.

WYDARZENIE JEST WSPÓŁFINANSOWANE z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

- PROGRAM
14.09.2025/ niedziela
- 18:00/ inauguracja VII Festiwalu małych Prapremier połączona z prapremierą spektaklu Mariusza Gołosza TURNIEJ KLASOWY (DO PRZERWY 4:0) w reż. Marty Streker/ DS TLiA
- gala jubileuszowa z okazji 80 - lecia Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu/ DS TLiA
15.09.2025/ poniedziałek
- 11:00/ CZARNA OWCA, BIAŁY KRUK*/ Teatr Animacji w Poznaniu/ wiek 11+/ DS TLiA
- 18:00/ (NIE)UKSZTAŁTOWANA/ spektakl pozakonkursowy/ Akademia Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu/ wiek 15+/ DS TLiA
16.09.2025/ wtorek
- 09:00/ TEATR NIEWIDZIALNYCH DZIECI*/ Teatr Lalek Pleciuga w Szczecinie/ wiek 10+/ DS TDSZ
- 11:00/ SIEDEM ŁÓŻEK MALUTKIEJ POPIELICY*/ Teatr im. Ch. H. Andersena w Lublinie/ wiek 3 – 6 lat/ SK TDSZ
- 17:00/ LALKI. RETROSPEKTYWA 1945 – 2025/ wernisaż wystawy lalek teatralnych z okazji 80 – lecia TLiA/ kurator: dr Damian Banasz/ BWA
- 19:00/ OSTATNI SEN EUGENII*/ Fundacja Gra/nice/ wiek 16+/ DS TLiA
17.09.2025/ środa
- 10:00/ ZŁA DZIEWCZYNKA*/ Wrocławski Teatr Lalek/ wiek 7+/ DS TDSZ
- 12:30/ NIEDŹWIEDŹ I WRONA ALBO SŁOŃCE ŚWIECI WSZYSTKIM/ spektakl pozakonkursowy/ Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku/ wiek 7+/ DS TLiA
- 14:00/ KOMPANIA KOMPLETNEJ KLĘSKI/ tekst Urszula Gołdowska/ czytanie performatywne/ wiek 10+/ PWSK
- 18:00/ performatywne czytanie tekstu współczesnej dramaturgii w wykonaniu Dyrektorów Teatrów/ MS TLiA
18.09.2025/ czwartek
- 09:00/ INNY*/ Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum w Katowicach/ BB/ wiek 6+/ DS TLiA/
- 11:00/ NIEZWYKŁA HISTORIA SEBASTIANA VAN PIRKA*/ Teatr Lalek Guliwer w Warszawie/ BB / wiek 5+/ DS TDSZ
- 16:00/ INVISIBLE/ tekst Aleksandra Barczyk/ performatywne czytanie/ wiek 12+/ PWSK
- 18:00/ ZUZIA ROZMAWIA Z HUMBAKAMI/ tekst Paweł Fic/ performatywne czytanie + podsumowanie performatywnych czytań nowej dramaturgii/ wiek 7+/ PWSK
19.09.2025/ piątek
- 10:00/ O TYM MOŻNA ROZMAWIAĆ TYLKO Z KRÓLIKAMI*/ Teatr Lubuski w Zielonej Górze/ wiek 12+/ DS TLiA
- 18:00/ wręczenie nagród jury profesjonalnego i dziecięcego/ zakończenie VII Festiwalu małych Prapremier/ DS TLiA
- 18:30/ WSZECHMOCNI W SIECI/ Teatr Kamienica w Warszawie/ pozakonkursowy pokaz spektaklu / wiek 13+/ DS TLiA (w spektaklu wykorzystane są światła stroboskopowe i głośna muzyka)
MIEJSCA FESTIWALOWE I OZNACZENIA:
* spektakle konkursowe
DS TLiA Duża Scena Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu, ul. Jana Brzechwy 16
MS TLiA Mała Scena Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu, ul. Jana Brzechwy 16
DS TDSZ Duża Scena Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, pl. Teatralny 1
SK TDSZ Scena Kameralna Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, pl. Teatralny 1
PWSK Park Wielokulturowy Stara Kopalnia, ul. Piotra Wysockiego 29,
BWA Biuro Wystaw Artystycznych, ul. J. Słowackiego 26, Wałbrzych
BB spektakl bez barier z udziałem tłumacza języka migowego
Po wszystkich spektaklach konkursowych zapraszamy na rozmowy twórców z publicznością moderowane przez Alicję Morawską-Rubczak.
Po każdym performatywnym czytania dramatów dla dzieci i młodzieży zapraszamy na spotkanie twórców z publicznością, które poprowadzi dr Henryk Mazurkiewicz.
Performatywne czytania nowej dramaturgii dla dzieci odbywają się w ramach pokonkursowych pokazów 36. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, którego organizatorem jest Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
- NAGRODY
JURY PROFESJONALNE PRZYZNA
- Grand Prix za najlepsze przedstawienie | nagroda ufundowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- nagrodę za tekst/ adaptację tekstu
- nagrodę za reżyserię
- nagrodę za scenografię
- nagrodę za muzykę
- nagrodę za najlepszą rolę kobiecą
- nagrodę za najlepszą rolę męską
JURY DZIECIĘCE PRZYZNA
- nagrodę za najlepsze przedstawienie | nagroda ufundowana przez Fundację Edukacji Europejskiej
- BIURO FESTIWALOWE
Dyrektor Festiwalu_ Zbigniew Prażmowski
Koordynatorki Festiwalu_ Karolina Sobolewska, Małgorzata Ciesielska-Mrożkiewicz
Kuratorka Festiwalu_ Marlena Suder
Zespół_ Ewa Jama-Domagała, Magdalena Niewiadomska, Roksana Kaszuba , Daria Ostrowska-Zadora
Technika i obsługa sceny_ Filip Niżyński, Edward Studziński, Paweł Kociubski, Leszek Jasiak, Ievgeniia Matskiv, Michał Pierzchała, Dominika Pytlewska, Marek Michajluk, Ryszard Kowal, Igor Hanusek, Ryszard Jagielnicki
K O N T A K T
sprawy organizacyjne
tel. 74 666 73 44
e-mail: [email protected]
sprawy techniczne
tel. 536 344 804
- SPEKTAKLE KONKURSOWE
TEATR ANIMACJI W POZNANIU
Spektakl mówi o burzliwym czasie dojrzewania – o emocjonalnym wulkanie, który nie pyta o zgodę, zanim wybuchnie. To opowieść o poczuciu niezrozumienia, o bezradności, która dotyka nie tylko młodych, ale i bliskich im dorosłych. Zadziorna, a jednocześnie czuła historia o poszukiwaniu własnej drogi, pragnieniu przynależności i odkrywaniu własnej niepowtarzalności.
Główna bohaterka nazywająca siebie Zgniłką, chce być kimś wyjątkowym – jak wielu. Jednak w swoich staraniach niechcący zamyka się na świat. Nie potrafi zrozumieć, dlaczego inni nie podzielają jej pasji i sposobu patrzenia na rzeczywistość. Bo choć chce być inna, równie mocno pragnie przynależeć, mieć swoje „stado”. Ten konflikt – potrzeba wyróżnienia się i jednoczesnego wtopienia w grupę – to codzienność każdego nastolatka.
Widowisko porusza także temat straty i emocji, które pojawiają się po śmierci bliskiej osoby. Jakie mechanizmy obronne wtedy uruchamiamy? Jak radzić sobie z bólem i samotnością? To pytania, które dotyczą zarówno młodych, jak i dorosłych. Dlatego przyglądamy się nie tylko rozterkom Zgniłki, ale i bezradności jej matki, starszej siostry, nauczycielki czy starego ogrodnika-outsidera.
To spektakl dla tych, którzy kiedykolwiek czuli się inni. I dla tych, którzy próbowali ich zrozumieć.
tekst: Ewa Galica i Mariusz Gołosz na motywach książki April Stevens Figgrotten
reżyseria: Ewa Galica
scenografia, lalki: Karolina Krot
kostiumy, reżyseria światła: Mária Bačová
choreografia: Andrzej Michalski
muzyka: Michał Lazar
asystent reżysera: Artur Romański
obsada: Marcin Chomicki, Magdalena Dehr, Alicja Helfojer, Zuzanna Łuczak-Wiśniewska, Artur Romański
CZAS 80 MINUT BEZ PRZERWY
WIEK 11+
PRAPREMIERA 17. 05. 2025
ŚLĄSKI TEATR LALKI I AKTORA ATENEUM W KATOWICACH
Historia bohatera (autor nazwał go Ja) brzmi początkowo jak niedorzeczna opowieść ze złego snu. Pewnego dnia Ja odkrywa nagle, że wszyscy dookoła wyglądają, mówią, myślą i zachowują się jak on. Co więcej – po prostu są nim. Koleżanki i koledzy z klasy, nauczyciele, sprzedawczyni z warzywniaka, dzieci na podwórku, a nawet rodzice! Najgorsze, że tak samo wygląda również Julka, którą chłopiec darzy wyjątkową sympatią… Rzeczywistość zrobiła się absurdalna i prawdę mówiąc, nie do zniesienia. No bo jak grać w piłkę jeśli zawodnicy obu drużyn wyglądają identycznie, do której strzelać bramki? Jak buntować się przeciw mamie czy tacie, skoro oni są mną? Początkowo jest śmiesznie, ale po całym dniu spędzonym wyłącznie „we własnym” towarzystwie przestaje być tak zabawnie.
O co chodzi w tym żartobliwym, nieco filozoficznym tekście znanego polskiego dramaturga, Jarosława Murawskiego? Postać Innego, z którym Ja prowadzi dialog i konfrontuje swoją surrealistyczną przygodę, to alter ego bohatera, w którym rodzi się pomału potrzeba odnalezienia własnej osobowości, własnego ja. Autor porusza tutaj problem poszukiwania tożsamości. Zwraca uwagę na zawsze aktualny – szczególnie wśród dzieci i młodzieży – dylemat bycia jak inni, czy bycia innym, co zwykle zmienia się wraz z wiekiem. Wystarczy spojrzeć na młodych ludzi wokół nas, którzy często wyglądają (zachowują się, myślą) niemal jak klony. Obok nich zauważymy jednak innych, którzy mają już chęć i odwagę wyrażania siebie i własnego zdania, a równocześnie dorastają do akceptacji odmienności. Świat jest przecież ciekawszy, bogatszy, bardziej kolorowy, gdy różnimy się między sobą.
Koncepcja spektaklu zakłada żywy plan z użyciem lalek i masek.
tekst: Jarosław Murawski
reżyseria: Tomasz Maśląkowski
scenografia: Michał Dracz
muzyka: Grzegorz Mazoń
asystentka reżysera: Beata Zawiślak
obsada: Urszula Gołdowska, Katarzyna Prudło, Beata Zawiślak, Piotr Janiszewski, Michał Skiba, Bartosz Socha
CZAS 55 MINUT BEZ PRZERWY
WIEK 6+
PRAPREMIERA 16. 03. 2024
LUBUSKI TEATR W ZIELONEJ GÓRZE
O TYM MOŻNA ROZMAWIAĆ TYLKO Z KRÓLIKAMI
Przedstawienie powstało na podstawie szwedzkiej książki Anny Höglund O tym można rozmawiać tylko z królikami. To opowieść o nastoletnim chłopcu, który czuje się inny ze względu na swoją wrażliwość, jest nierozumiany, zagubiony, samotny - w rodzinie i wśród rówieśników.
Dzieląc się swoimi refleksjami, próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie, kim tak naprawdę jest. Balansuje pomiędzy pragnieniem akceptacji i przynależenia do grupy, a poczuciem wyobcowania i potrzebą odrębności. Trzynastoletni bohater nie utożsamia się ze swoimi rówieśnikami, nie czuje z nimi więzi, według niego inność wyklucza go z grona znajomych. Chłopiec nie boi się nazwać trudnych emocji, ale też pokazuje, że nie muszą być one ostateczne. Mając poczucie, że każdy jest dla siebie największym wrogiem, z biegiem czasu odkrywa, że jeśli wszystko jest jednocześnie swoim przeciwieństwem, to każdy może być też dla siebie najlepszym przyjacielem.
Chciałbym sprawić, żeby ten spektakl był bliski nastoletnim osobom, które właśnie teraz są w okresie dojrzewania, dorastania, między 13 a 18 rokiem życia, chociaż tutaj też bardzo zależy mi na tym, żeby nie tylko osoby, które są nastolatkami, ale również osoby dorosłe, mogły przyjść i nie mieć poczucia "straconego czasu".
Jak mówi sama autorka "O tym można rozmawiać tylko z królikami" - Anna Höglund - jest to książka dla wszystkich tych, którzy kiedykolwiek w życiu czuli się inni. Prawdopodobnie wszyscy spotykamy się z tym, że gdzieś nie pasujemy z jakiegoś powodu. Każdy z nas takie doświadczenie przechodził. (...) Być może te osoby, które przyjdą na premierę, czy potem na spektakl, w jakiś sposób będą mogły się utożsamić, a nawet w jakimś sensie poczują ulgę (...).
Anna Höglund w swojej opowieści zostawia nas z happy endem. Spektakl też jest o tym, że czas dorastania kiedyś się kończy. Będzie lepiej, będzie łatwiej. Trochę idąc za tym, co mówi najcieplejsza postać ze spektaklu - Dziadek: "Im więcej masz lat, tym jest lepiej. Bo masz to doświadczenie i możesz z niego skorzystać” - Piotr Soroka, reżyser.autorka - Anna Höglund
tłumaczenie - Katarzyna Skalska
reżyseria i adaptacja - Piotr Soroka
dramaturgia - Agnieszka Charkot
scenografia - Agnieszka Zdonek
muzyka - Szymon Tomczyk
reżyseria świateł - Alicja Pietrucka
projekcje - Klaudia Kasperska
asystent reżysera - Joanna Wążobsada: Paweł Wydrzyński, Marta Frąckowiak, Jakub Mikołajczak, Jerzy Kaczmarowski, Joanna Wąż, Katarzyna Kawalec, Robert Kuraś
CZAS 75 MINUT BEZ PRZERWY
WIEK 12+
PRAPREMIERA 21. 12. 2024
TEATR LALEK PLECIUGA W SZCZECINIE
Spektakl na podstawie bestsellerowej książki Marcina Szczygielskiego.
Teatr niewidzialnych dzieci to historia dziesięcioletniego Michała i jego przyjaciół – wychowanków domu dziecka. I choć rzecz się dzieje w szarej rzeczywistości lat 80., niezwykła atmosfera miejsca, do którego trafia główny bohater, budowana przez wychowawców z powołaniem oraz kreatywne, wrażliwe i pewne zapału dzieci sprawia, że życie chłopca nabiera widoków na przyszłość.
Teatr niewidzialnych dzieci to nie tylko wzruszające i komiczne zarazem kreślenie portretów psychologicznych, które pozostają uniwersalne dla współczesnych dzieci, przeżywających swoje mniejsze i większe problemy związane z próbą wpasowania się w dane środowisko. To także przybliżenie młodym odbiorcom historii PRL-u, z określonymi zasadami społecznymi, trudnościami, absurdami, całą plejadą postaci historycznych, które pozostawały w tym czasie w zbiorowej świadomości.
Historia, w której młodzi pasjonaci aktorstwa zakładają swoją trupę i przygotowują spektakl jest też hołdem złożonym teatrowi samemu w sobie, dowodem na to, jak ważnym może stać się on kanałem rozwoju emocjonalnego człowieka, budowania jego empatii, umiejętności patrzenia na świat z różnych perspektyw oraz odwagi w wyrażaniu własnego światopoglądu.
tekst: Mariusz Szczygielski
reżyseria: Przemysław Jaszczak
adaptacja: Magdalena Miklasz
scenografia, kostiumy, lalki: Klaudia Laszczyk
muzyka: Paweł Ryterski
projekcje: Aneta Wawrzoła, Grzegorz Habryn
reżyseria świateł: Monika Sidor
obsada: Maja Bartlewska, Rafał Hajdukiewicz, Aleks Joński, Mirosław Kucharski, Paulina Lenart/Gabriela Gola, Marta Łągiewka, Edyta Niewińska – Van der Moeren
WIEK 10+
CZAS 90 MINUT BEZ PRZERWY
PRAPREMIERA 18. 11. 2023
FUNDACJA GRA/NICE
OSTATNI SEN EUGENII / EUGENIAS LETZTER TRAUM
Spektakl opowiada o obozie przy ul. Przemysłowej w Łodzi (Polen-Jugendverwahrlager der Sicherheitspolizei in Litzmannstadt), który funkcjonował od grudnia 1942 do stycznia 1945 roku na terenie łódzkiego getta.
Główną osią spektaklu jest postać Eugenii Pol vel Genowefy Pohl - wachmanki obozu. Jej dwoista natura, totalne wyparcie swoich zbrodni, jej wersja zdarzeń w zderzeniu ze wspomnieniami więźniów opisujących Pohl jako wyjątkowo okrutną sadystkę, stała się punktem wyjścia do teatralnych poszukiwań . Twórcy pragną zadać pytania dotyczące historii i jej związku z teraźniejszością, mechanizmów pamięci, niepamięci i wyparcia, odwiecznych dylematów granic dobra i zła, związku kata i ofiary.
pomysł i realizacja: Fundacja Gra/nice
reżyseria: Dorota Abbe
tekst: Kuba Kapral
scenografia: Grupa Mixer
muzyka: Grzegorz Mazoń
choreografia: Ilona Gumowska
obsada: Łukasz Batko, Masza Lesiak-Batko, Żaneta Małkowska, Piotr MokrzyckiWIEK 16+
PRAPREMIERA 14.10.2023
CZAS 70 MINUT BEZ PRZERWY
TEATR IM. H. CH. ANDERSENA W LUBLINIE
SIEDEM ŁÓŻEK MALUTKIEJ POPIELICY
Spektakl na podstawie książki Las siete camas de Lirón
Popielica to gryzoń, występujący w Polsce szczególnie w górach i na Lubelszczyźnie, wielkością zbliżony do szczura. Jednak w naszej opowieści Popielica jest mała i samotna, bojaźliwa i wstydliwa.
W Zielonym Lesie wszystko jest dobrze, każdy dba o swoje bezpieczeństwo i szczęście, zwierzęta funkcjonują w doskonałej symbiozie. Aż do momentu, kiedy Popielica zakłóca ten stan poprzez swoje zaskakujące zachowanie. Co rano ktoś zauważa, że Popielica śpi u niego w domu. Co z tym zrobić? Jak postąpić wobec tak nieprzystającego do naszych zwyczajów postępku? Cała społeczność decyduje się porozmawiać z Popielicą i przywołać ją do porządku. Nie wiedzą jednak, że ona po prostu bardzo boi się spać sama.Zapraszamy na opowieść o lęku i sposobach radzenia sobie z nim, o wspólnocie i jej mocy, wreszcie o jakże ważnej potrzebie bliskości. Realizatorzy spektaklu wykorzystali formę tzw. lalek stolikowych i w przestrzeni nawiązali do konstrukcji dziecięcych domków dla lalek. Zielony Las możemy mieć w każdym domu. Spektakl zawiera kilka piosenek, które rozwijają zawarte w opowieści problemy i poprzez muzykę dopełniają tworzonego na scenie świata.
tłumaczenie: Tomasz Pindel
adaptacja i reżyseria: Paweł Paszta
muzyka: Tomasz Jakub Opałka
scenografia i kostiumy: Ewelina Brudnicka
lalki: Aleksandra Iwańczyk
przygotowanie wokalne: Urszula Kasprzak-Wąsowska
obsada: Yaroslava Yevdokymenko, Natalia Sacharczuk, Kinga Matusiak – Lasecka, Katarzyna Staniewska, Kacper Kubiec, Bartosz Siwek, Bogusław Byrski, Konrad Biel
CZAS 60 MINUT BEZ PRZERWY
WIEK 3 – 6 LAT
PRAPREMIERA 26.10.2024
TEATR LALEK GULIWER W WARSZAWIE
NIEZWYKŁA HISTORIA SEBASTIANA VAN PIRKA
Jak tu być wampirkiem bez kłów? Straszyć czy śmieszyć? I co powiedzą rodzice, gdy odkryją, że młody Sebastian woli dowcipkować, niż czaić się w ciemnościach? Że nie znosi wątróbki, a lubi rzodkiewki i sałatę?
Poznajcie Sebastiana Van Pirka (z tych Van Pirków). Wampirka, który musi udowodnić całemu światu, że zasłużył na miano monstrum wprost z powieści grozy. Tak przynajmniej chciałaby jego rodzina. Jednak Sebastian ma inne zdanie. Czy znajdzie własne miejsce w świecie pełnym popłochu i przestrachu.
Niezwykła historia Sebastiana Van Pirka Marcina Wichy to opowieść o samoakceptacji, do której czasem trzeba dojść długą i pokrętną drogą. Błyskotliwy, wampirzy humor łączy się tutaj z mądrą lekcją na temat przyglądania się sobie. Nawet jeśli w lustrze nie pojawiają się długo wyczekiwane kły.
Zapraszamy Was na spektakl muzyczny w konwencji horroru, gdzie dowcip ściele się gęsto.
tekst – Marcin Wicha
reżyseria i scenografia – Marek Zákostelecký
muzyka – Martin Husovský
ruch sceniczny – Błażej Twarowski
trener wokalny – Adrian Wiśniewski
charakteryzacja – Liv Buczak, Kobalt Nogowsk
reżyseria świateł – Damian Pawella
asystentka reżysera – Izabella Kurażyńskaobsada: Izabella Kurażyńska, Elżbieta Pejko, Izabela Zachowicz, Honorata Królikiewicz, Paweł Jaroszewicz, Damian Kamiński, Maciej Owczarzak, Jakub Szlachetka (gościnnie), Adam Wnuczko
CZAS 90 MINUT Z PRZERWĄ 15 MINUT
WIEK 5+
PRAPREMIERA 06.04.2024
WROCŁAWSKI TEATR LALEK
Nikłoś chodzi do pierwszej klasy. Jest nieśmiały, a do tego się jąka. Bardzo chciałby należeć do klasowej paczki, ale dzieci nie akceptują go. Trudno powiedzieć dlaczego, skoro każde z nich zmaga się z jakąś trudnością: Oczarek nie potrafi się skupić, Bojan jest lękliwy, a Idealka musi być zawsze we wszystkim najlepsza. Sytuacja zmienia się, kiedy do klasy dołącza nowa uczennica – Zajarka. Dziewczynka zawsze mówi to, co myśli, nie rozumie żartów i łatwo wpada w złość. Teraz to jej nikt nie lubi, więc Nikłoś powinien być szczęśliwy… ale jakoś nie jest.
Zła dziewczynka Marii Wojtyszko to ciepła, komediowa opowieść dla młodych widzów, która stawia przed nami, dorosłymi, niewygodne pytania. Jak traktujemy osoby, które wydają się być poza normą społeczną? I czym właściwie jest norma w dzisiejszych czasach? Czy złość i agresja to nasze nowe tabu? Przed czym tak naprawdę chcemy chronić nasze własne dzieci? I do czego jesteśmy zdolni, żeby je ochronić?
Spektakl w lekki i zabawny sposób opowiada o czymś, co zupełnie nie jest zabawne: wykluczeniu i pragnieniu akceptacji. To tematy, które dotyczą nie tylko dzieci w szkole, ale i nas, dorosłych – w społeczeństwie. Przedstawieniu towarzyszą działania wspierające odbiór przez osoby neuroróżnorodne: przedprzewodnik oraz warsztaty kontekstowe.
Proces powstawania spektaklu konsultowali członkowie dziecięcej grupy teatralnej "Wytwórnia" przy Wrocławskim Teatrze Lalek: Zofia Baranowska, Marya Goncharova, Aleksander Górniak, Kinga Groves, Aleksandra Jarmoluk, Aniela Kokocińska, Aleksandra Obrok, Olga Osińska, Ksawery Traczyński.
tekst, dramaturgia: Maria Wojtyszko
reżyseria: Jakub Krofta
scenografia, kostiumy, animanty: Matylda Kotlińska
choreografia: Milena Czarnik
muzyka: Grzegorz Mazoń
reżyseria światła: Damian Pawella
projekcje: Alicja Pietruckaobsada: Natalia Herman, Radosław Kasiukiewicz, Agata Kucińska, Konrad Kujawski,
Anna Makowska-Kowalczyk, Grzegorz Mazoń, Mateusz ZilbertCZAS 75 MINUT BEZ PRZERWY
WIEK 7+
PRAPREMIERA 24. 05. 2025
- SPEKTAKLE POZAKONKURSOWE
AKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH IM. STANISŁAW AWYSPIAŃSKIEGO W KRAKOWIE FILIA WE WROCŁAWIU
(NIE)UKSZTAŁTOWANA
Najpierw były formy, potem postać. A może to jednak ona była pierwsza i czekała na te formy? Zapraszam Was do świata Camille Claudel, rzeźbiarki, emancypantki, która miała odwagę tworzyć w czasach zdominowanych przez mężczyzn. Została ukształtowana przez środowisko, czy do samego końca pozostała nieugięta? Myślę, że ona bardzo by chciała, żebyście ją poznali!
dramaturgia i reżyseria: Natalia Podyma
scenografia: Dżesika Zemsta
realizacja plastyczna: Paula Warczak
muzyka: Karolina Kułaga
światło: Mariia Bakumenko
wizualizacje: Stanisław Prokopczuk
występuje: Natalia Podyma
CZAS: 40 minut
WIEK: 15+
____________________________________________________________________________________________________________________________________
AKADEMIA TEATRALNA IM. ALEKSANDRA ZELWEROWICZA W WARSZAWIE FILIA W BIAŁYMSTOKU
NIEDŹWIEDŹ I WRONA ALBO SŁOŃCE ŚWIECI WSZYSTKIM
Niedźwiedź całe swoje życie spędził w zoo, a Wrona na wolności.
Ona o każdy kęs musi walczyć, a on każdy posiłek dostaje na tacy.
On jest wielki, a ona – mała.
Ona jest ptakiem, on jest ssakiem.
Tych dwoje nie łączy nic, a dzieli wszystko. No właśnie.
A może jest jakaś jedna rzecz, chociaż jedna płaszczyzna pojednania?
Wrona i Niedźwiedź albo słońce świeci wszystkim to uniwersalna opowieść o budowaniu relacji, która może nie zmieni całego świata, ale bohaterom może dać szczęście. Spektakl zadaje pytania o to, czy trawa na drugim brzegu rzeki jest na pewno bardziej zielona, czy wrogowie w łańcuchu pokarmowym na pewno nie mogą się przyjaźnić, czy zamiana na życia to dobry pomysł.
tekst: Martin Baltscheit
reżyseria: Wojciech Leśniewski
scenografia: Julia Mandziak
opieka artystyczna: Helena Radzikowska
obsada: Michalina Krzemianowska, Rafał Przytocki, Kacper Rokosz
CZAS: 50 minut
WIEK: 7+
TEATR KAMIENICA W WARSZAWIE
Lajki, stories, snapy – to świat, w którym dzisiaj żyją młodzi ludzie. Akceptacja siebie, relacje, uczucia zależne są od liczby kciuków, serduszek i cukierkowych komentarzy. Co się stanie kiedy jednak przyjdzie zmierzyć się z cyberprzemocą, hejtem, mową nienawiści? Kto ukrywa się pod anonimowym profilem oprawcy? Jak bardzo boli wylana w komentarzach agresja, upublicznienie zdjęć wbrew woli ofiary, spreparowanie ośmieszających wpisów. I wreszcie - do czego może doprowadzić brutalność w świecie internetu…
Wszechmocni w sieci to trzeci, po My, dzieci z dworca ZOO i Dopalacze. Siedem stopni donikąd, misyjny spektakl Teatru Kamienica, zrealizowany z myślą o młodzieży. Sztuka porusza bardzo aktualny problem przemocy w cyberprzestrzeni i pokazuje konsekwencje, o których powinno się mówić głośno. Bardzo głośno. Twórcy proponują młodym widzom emocjonalną i prowokującą rozmowę o nich samych, zdecydowanie wykraczającą poza moralizatorskie tony. Podczas spektaklu aktorzy postawią publiczność zarówno w roli ofiary, jak i sprawcy, przez co skłonią do refleksji i zadania sobie wielu, często niewygodnych pytań. Wszechmocni w sieci to kolejny projekt twórców spektaklu Dopalacze. Siedem stopni donikąd, kontynuacja formatu, który spotkał się z wielkim uznaniem zarówno młodzieży, jak i dorosłych. Spektakl, podobnie jak Dopalacze ma nowoczesny charakter z elementami interakcji z widzem i użyciem multimediów.
Uwaga: podczas spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe i głośna muzyka.
tekst i reżyseria: Wawrzyniec Kostrzewski
współpraca reżyserska: Olga Sarzyńska
muzyka: Piotr Łabonarski
wizualizacje i kostiumy: Maria Matylda Wojciechowska
choreografia: Jarosław Staniek/Katarzyna Zielonka
produkcja: Karolina Gromadzka
światło: Szymon Szczęsny
obsada: Olga Sarzyńska, Dominika Majewska, Katarzyna Ucherska, Maria Sobocińska, Marcin Stępniak
CZAS: 60 minut bez przerwy
WIEK: 13+
PREMIERA: 07.10.2019
- WYDARZENIA +
PERFORMATYWNE CZYTANIA NAGRODZONYCH TEKSTÓW NOWEJ DRAMATURGII DLA DZIECI I MŁODZIEŻY W RAMACH 36. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, którego organizatorem jest Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
Kompania Kompletnej Klęski
„Yyy… Dzień dobry. Cześć. Ja… Wiem, że to trochę dziwne. Ja też chciałabym wiedzieć, jak się tu znalazłam. I po co właściwie” – to pierwsze słowa bohaterki „Kompanii Kompletnej Klęski”. Przedstawia nam się ona jako Szarówa. Relacjonuje, że po kiepskim dniu w szkole położyła się do łóżka, zakryła kołdrą i niespodzianie znalazła się… no właśnie – gdzie?
Sztuka Urszuli Gołdowskiej to poruszająca, ale niepozbawiona humoru opowieść o kryzysach emocjonalnych dotykających zarówno młodych, jak i dorosłych. „Kompania” w niezwykle trafny, choć metaforyczny sposób eksponuje kondycję postaci zmagających się z owymi kryzysami. To opowieść o mierzeniu się z trudnościami, nie tylko poprzez walkę z nimi, lecz również w procesie ich akceptacji, oraz o tym, jak bardzo potrzebna jest nam przestrzeń wzajemnego zrozumienia.
Tekst został nagrodzony w 36. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
tekst/ Urszula Gołdowska
reżyseria/ Ewa Galica
obsada/ Seweryn Mrożkiewicz, Wojciech Oset, Ewa Sadowska, Agata Małycha-Szczypuła, Bożena Olizarowicz, Anna Jezierska
wiek/ od 10 lat
Invisible
Choć rodzice zostawiają notatkę adresowaną do bohaterki, tak naprawdę zdają się jej nie widzieć. Choć zgłasza się ona do odpowiedzi, nauczycielka jej nie słyszy. Choć… Bohaterka sztuki Aleksandry Barczyk podobnych sytuacji najprawdopodobniej doświadczyła wiele – na tyle, by stwierdzić: „Jestem, więc mnie nie ma”.
„Invisible” to oparta na subtelnej grze dosłowności i metafory historia o tym, co czujemy, gdy nikt nas nie dostrzega – nawet my sami. O konsekwencjach takiej niewidzialności, ale i o mierzeniu się z nią, wyzwalaniu z niej, i o walce o siebie i swoje potrzeby.
Tekst został nagrodzony w 36. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
tekst/ Aleksandra Barczyk
reżyseria/ Mira Mańka
obsada/ Marta Kaczmarczyk, Agata Małycha-Szczypuła, Filip Niżyński, Lena Niewiadomska(dziecko)
wiek/ od 12 lat
Zuzia rozmawia z Humbakami
Kilkuletnią Zuzię poznajemy, gdy znajduje się na otwartym morzu, wypatrując humbaków, których trasa migracji przebiega dokładnie przez to miejsce. Dziewczynka jest szczerze zafascynowana tymi zwierzętami, chce je poznać i z nimi porozmawiać. W obserwacji towarzyszą jej przyjaciele – Wiosło i Harpun.
Zuzia wie o humbakach naprawdę sporo. Wiedzę czerpie między innymi z filmu przyrodniczego, w którym poruszyła ją szczególnie scena ukazująca młodego wieloryba i jego mamę.
„Zuzia rozmawia z humbakami” Pawła Fica to poetycka i delikatna opowieść o dziewczynce, która, motywowana wielkim pragnieniem i tęsknotą, wyrusza w wielką podróż. Czego jednak tak naprawdę pragnie i za czym tęskni? I czy uda jej się porozmawiać z humbakami?
Tekst został nagrodzony w 36. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
tekst/ Paweł Fic
reżyseria/ Filip Jaśkiewicz
obsada/ Ewa Sadowska, Karolina Warzecha, Bożena Olizarowicz, Tomasz Frąszczak, Miłosz Sadowski, Kamil Król
wiek/ od 7 lat
Po każdym czytaniu tekstu NOWEJ DRAMATURGII zapraszamy na spotkanie realizatorów z publicznością, które moderować będzie dr Henryk Mazurkiewicz.
LALKI. RETROSPEKTYWA 1945 – 2025
Wystawa lalek teatralnych z okazji 80 - lecia Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu
Ekspozycja stanowi podróż przez bogatą historię jednej z najważniejszych instytucji teatralnych regionu Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu, ukazując zmieniające się formy i estetyki teatru lalek na przestrzeni dekad. Na wystawie zaprezentowane zostaną różnorodne formy lalkowe – klasyczne marionetki, jawajki, pacynki, kukły, a także maski wykorzystywane w spektaklach. Uzupełnieniem ekspozycji są archiwalne zdjęcia dokumentujące nie tylko same przedstawienia, ale też kulisy pracy artystycznej, proces tworzenia lalek oraz ewolucję scenografii i kostiumów. Jest to subiektywny wybór obiektów i ikonografii. Nie sposób przedstawić tak bogatej historii, instytucji, która nosi miano najstarszego teatru lalkowego na Dolnym Śląsku w powojennej Polsce.
Wystawa „LALKI. RETROSPEKTYWA 1945–2025” jest także okazją do refleksji nad miejscem teatru lalkowego we współczesnej kulturze oraz jego niezwykłą zdolnością do łączenia tradycji z nowoczesnością. Zapraszamy wszystkich – zarówno wiernych widzów, jak i tych, którzy dopiero odkrywają magię tego teatru.
Kurator wystawy: dr Damian Banasz
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu na kierunku Architektura Wnętrz. Obecnie jest adiunktem w Katedrze Scenografii tej uczelni, gdzie prowadzi zajęcia z technologii teatralnych. Poza pracą dydaktyczną działa aktywnie jako twórca scenografii teatralnych oraz festiwali. Realizuje się w projektowaniu przestrzeni wystawienniczych jak i wnętrz. Do jego większych przedsięwzięć można zaliczyć przestrzenie Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego we Wrocławiu.
Współpracował z Teatrem Polskim i Teatrem Współczesnym we Wrocławiu, Lubuskim Teatrem w Zielonej Górze czy Teatrem Rozrywki w Chorzowie, Teatrem Lalki i Aktora w Wałbrzychu, jak również z licznymi fundacjami instytucjami kultury. Kooperował przy produkcjach teatralnych z Pawłem Passinim, Gabrielem Gietzkym, Bartoszem Porczykiem czy Janem Szurmiejem. Jego pasją jest światło, jako narzędzie kreacji wypowiedzi artystycznej.
- BILETY
BILETY NA FESTIWAL w sprzedaży od 11 sierpnia 2025
CENNIK
- bilety na spektakle konkursowe – 24 zł
- bilety na spektakl WSZECHMOCNI W SIECI - 24 zł
- wejściówki na czytania performatywne – 1 zł
BILETY ON-LINE
bilety.teatrlalek.walbrzych.pl
INFORMACJE + REZERWACJA BILETÓW/ WEJŚCIÓWEK
Biuro Organizacji Widowni Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu
t. 74 666 73 40, [email protected]
KASA TEATRU
Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu
ul. Jana Brzechwy 16
58 – 300 Wałbrzych
www.teatrlalek.walbrzych.pl
- JURY
JURY PROFESJONALNE
ANNA JAZGARSKA
Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, doktor nauk humanistycznych, literaturoznawczyni, pedagożka, krytyczka teatralna. Członkini Pracowni Krytyki Artystycznej prof. Zbigniewa Majchrowskiego (UG). Autorka i współautorka publikacji naukowych poświęconych literaturze i kulturze. Moderatorka spotkań pospektaklowych i festiwalowych, selekcjonerka i jurorka konkursów, opiekunka merytoryczna i konsultantka projektów artystycznych poświęconych współczesnej dramaturgii. Współpracowała z „Dialogiem”, „Teatrem”, „Nietaktem”, „Dwutygodnikiem”. Dwukrotnie w Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Od ponad dekady współpracuje z portalem teatralny.pl. Od zawsze mieszka nad morzem.
BOŻENA SAWICKA
Teatrolożka, kulturoznawczyni i pedagożka. Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego (UŁ), Podyplomowych Studiów Wiedzy o Teatrze, Filmie i Telewizji na UŁ oraz Podyplomowego Studium Menadżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. W latach 2008 – 2018 współpracowała z Katedrą Dramatu i Teatru UŁ prowadząc wykłady na Studiach Podyplomowych - Zarządzanie Kulturą. Od 1994 do końca lipca 2025 roku pracowała w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, gdzie zajmowała się sprawami teatru i muzyki.
Jurorka i ekspertka wielu festiwali, konkursów i projektów teatralnych.
ŁUKASZ ZALESKI
Reżyser, dramaturg, dramatopisarz, pedagog teatru. Absolwent filologii polskiej (specjalność filmoznawcza) na UMK w Toruniu i reżyserii w krakowskiej PWST (dziś AST). W latach 2015-2018 kierownik literacki Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu, w latach 2019-2020 specjalista ds. edukacji w Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie. Od 2021 roku pracuje jako edukator w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. Zrealizował m.in. „Przekleństwa niewinności” w PWST w Krakowie, „Błękitnego ptaka” w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu, „Spowiedź szaleńca” w Teatrze Polskim w Poznaniu, „Sztukę” i „W góry i w morze!” w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, „Morze ciche” w Teatrze Nowym w Zabrzu oraz „Być jak Thelma i Louise…” w Teatrze im. W. Horzycy w Toruniu. Laureat nagrody za adaptację na Festiwalu Rzeczywistość Przedstawiona w Zabrzu za spektakl „Łauma, czyli czarownica” w reżyserii Magdaleny Miklasz, a także śląskiej Złotej Maski, wyróżnienia za reżyserię na Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu i Nagrody im. S. Wilczyńskiej za zrealizowane w języku migowym „Morze ciche”. Jako dramaturg współpracował z Maciejem Podstawnym, Marcinem Wierzchowskim, Magdaleną Miklasz i Marcinem Gawłem. W Akademii Teatralnej w Warszawie, filia w Białymstoku Magdalena Miklasz zrealizowała jego debiut dramatopisarski: spektakl „Darwin albo dzieci ewolucji”. Dużą część swojej pracy zawodowej poświęca na projekty zaangażowane społecznie, pracę z młodzieżą czy dorosłymi amatorami. Prowadził szereg warsztatów teatralnych na terenie całej Polski, a także w Pekinie.
AGATA BIZIUK
Reżyserka i dramatopisarka pochodząca z Białegostoku. Finalistka i laureatka Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2016, 2024). Do tej pory stworzyła wiele docenianych i nagradzanych scenariuszy oraz spektakli w całej Polsce. Oprócz działalności teatralnej zajmuje się także filmem. Wiedzę zdobywała na reżyserii filmowej w Wajda School & Studio, w programie Studio Prób pod opieką Wojciecha Marczewskiego.
W 2020 roku zrealizowała swój debiut na podstawie autorskiego scenariusza „Babcia mówi pa, pa” w ramach projektu TEATROTEKA. W tym samym roku wyreżyserowała także spektakl Teatru TV „Kalina” na podstawie produkcji Teatru Nowego w Poznaniu. Również w 2020 roku stworzyła popularny i nagradzany miniserial internetowy pt. „#wakacje”.
Obecnie jest w trakcie realizacji swojego pierwszego filmu fabularnego pt. „Żywię Punk”, produkowanego przez Fundację „Bardzo Dziki Wschód”.
JURY DZIECIĘCE
Uczennice i uczniowie z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 28 im. Jana Pawła II w Wałbrzychu.
- PATRONI MEDIALNI

- PATRONAT HONOROWY

- SPONSORZY I PARTNERZY


- O FESTIWALU
Festiwal małych Prapremier to jedyny festiwal w Polsce prezentujący wyłącznie spektakle prapremierowe teatrów lalkowych, skierowane do publiczności dziecięco-młodzieżowej. Jest to wydarzenie ogólnopolskie o charakterze biennale.
Festiwal oferuje widzowi nie tylko obejrzenie wyjątkowych realizacji teatralnych, ale także interaktywny udział w performatywnych czytaniach najnowszej dramaturgii dla dzieci i młodzieży, rozmowach pospektaklowych, dyskusjach z twórcami spektakli, krytykami i pedagogami teatru.
FMP to ważne dla polskiej sceny lalkowej i jej publiczności miejsce wymiany doświadczeń i myśli twórczej, motywującej do interesujących poszukiwań repertuarowych oraz form inscenizacyjnych na miarę potrzeb i aspiracji młodego pokolenia.
VII edycja Festiwalu małych Prapremier odbędzie się w dniach 14 - 19 września 2025r.
Teatry zainteresowane wzięciem udziału w Festiwalu zachęcamy do zapoznania się z REGULAMINEM oraz pobrania KARTY ZGŁOSZENIOWEJ, która znajduje się w załączniku poniżej.
NA ZGŁOSZENIA CZEKAMY do 20 maja 2025r.
Spektakle zakwalifikowane do VII edycji Festiwalu małych Prapremier_ 14 – 19.09.2025
Komisja Kwalifikacyjna VII Festiwalu małych Prapremier, podczas posiedzenia w dniu 17 czerwca 2025 roku, spośród 40 spektakli zgłoszonych na Festiwal postanowiła zakwalifikować do udziału w konkursie następujące przedstawienia:
- Teatr niewidzialnych dzieci w reżyserii Przemysława Jaszczaka/ TEATR LALEK PLECIUGA W SZCZECINIE
- Czarna owca, biały kruk w reżyserii Ewy Galicy/ TEATR ANIMACJI W POZNANIU
- Zła dziewczynka w reżyserii Jakuba Krofty/ WROCŁAWSKI TEATR LALEK
- Niezwykła historia Sebastiana Van Pirka w reżyserii Marka Zákosteleckýego/ TEATR LALEK GULIWER W WARSZAWIE
- Inny w reżyserii Tomasza Maśląkowskiego/ ŚLĄSKI TEATR LALKI I AKTORA ATENEUM W KATOWICACH
- O tym można rozmawiać tylko z królikami w reżyserii Piotra Soroki/ LUBUSKI TEATR W ZIELONEJ GÓRZE
- Siedem łóżek malutkiej popielicy w reżyserii Pawła Paszty/ TEATR H. CH. ANDERSENA W LUBLINIE
- Ostatni sen Eugenii w reżyserii Doroty Abbe/ FUNDACJA GRA/NICE W ŁODZI
Wszystkim Teatrom serdecznie gratulujemy!

Szanowni Państwo, podczas wydarzeń organizowanych przez Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu, w tym także podczas Festiwalu małych Prapremier, wykonywana jest dokumentacja fotograficzna i filmowa. Materiały te mogą być publikowane na stronie internetowej teatrlalek.walbrzych.pl, w mediach społecznościowych Teatru (Facebook, Instagram) oraz na stronach i profilach naszych partnerów medialnych i instytucjonalnych (np. Telewizja Wrocław). Osoby, które nie wyrażają zgody na udostępnianie swojego wizerunku, proszone są o przekazanie tej informacji bileterce przed rozpoczęciem wydarzenia.

